Monthly Archives: April 2018

Gezondheidsvoordelen van koffie

Als er één drankje is waar we echt niet zonder kunnen dan is dat wel koffie. Over de gehele wereld worden dagelijks vele miljoenen liters van dit smakelijke bruine goedje gedronken.

Zeker de laatste decennia is de smaak van koffie belangrijker dan ooit geworden en is koffie in allerlei verschijningsvormen verkrijgbaar. Voor iedere smaak en persoonlijkheid is er wel een bijpassende koffie. Zo heb je filterkoffie, oploskoffie, koffiecupjes, koffiepads, gemalen koffie…en dan hebben we het nog niet eens over alle varianten zoals espresso, cappuccino, latte macchiato, ristretto en caffè corretto.

In dit artikel zullen we niet inzoomen op de vele verschijningsvormen van koffie maar op het effect van koffie op onze gezondheid. Want is al dat koffie drinken nou gezond of niet?

En om die vraag gelijk maar te beantwoorden: ja, het drinken van koffie heeft zeker een positief effect op de gezondheid! Al moet je het niet gaan overdrijven. Zo kan teveel koffie drinken de bloeddruk verhogen, voor slaapproblemen en voor aanslag op de tanden zorgen.

Maar goed, zet even een lekkere bak koffie en ga er goed voor zitten, dan duiken we in de gezondheidsvoordelen van koffie.

Gezondheidsvoordeel #1: antioxidanten

Koffie is rijk aan antioxidanten en deze stoffen zijn waarschijnlijk de belangrijkste stoffen in koffie die zo goed voor ons zijn.

In ons dagelijkse leven worden geconfronteerd met van alles wat zorgt dat vrije radicalen zich in ons lichaam gaan ophopen. Zo hebben we te maken met luchtvervuiling, sigarettenrook (ook die van anderen), chemische schoonmaakmiddelen, medicijnen en sporen van verontreiniging in onze voeding.

De vrije radicalen zijn zeer schadelijk voor onze gezondheid. Deze zorgen op de langere termijn voor ziekten zoals kanker maar ook hart- en vaatziekten.

De vrije radicalen in koffie zorgen ervoor dat deze vrije radicalen worden geneutraliseerd. Koffie bevat zoveel antioxidanten dat dit echt een veelvoud is van de hoeveelheid die in ons groente en fruit zit.

Gezondheidsvoordeel #2: vitaminen en mineralen

Ja echt waar. Ik koffie zitten vitaminen en mineralen. Het zijn geen hoeveelheden om over naar huis te schrijven maar omdat we koffie (vaak) in ruime hoeveelheden drinken tikt het over de gehele dag gezien toch behoorlijk aan.

1 kop koffie bevat het volgende:

  • Vitamine B2: 11% ADH
  • Vitamine B3: 2% ADH
  • Vitamine B5: 6% ADH
  • Foliumzuur: 1% ADH
  • Mangaan: 3% AHD
  • Kalium: 3% ADH
  • Magnesium: 2% ADH

Gezondheidsvoordeel #3: voorkomt depressies

Koffiedrinkers hebben minder kans om depressief te worden. En dat is niet iets wat de koffieleveranciers je willen doen geloven. Het is onderzocht door wetenschappers van de Harvard universiteit (een gerenommeerde universiteit in de V.S.). Uit hun onderzoek bleek dat je met het drinken van 4 kopjes koffie per dag 20% minder kans hebt om depressief te worden.

En niet alleen de wetenschappers van Harvard kwamen tot een dergelijke conclusie. Andere onderzoekers kwamen tot de conclusie dat zelfmoord onder koffiedrinkers 50% minder vaak voorkomt.

Gezondheidsvoordeel #4: je voelt je prettiger

De cafeïne in koffie zorgt er voor dat je je beter gaat voelen. Dit komt omdat cafeïne ervoor zorgt dat er in je hersenen meer dopamine en noreponephrine wordt aangemaakt. Deze stofje geven je een prettiger gevoel. En niet alleen dat. Deze stofjes zorgen ook voor energie.

Na het drinken van koffie gaan daadwerkelijk je prestaties vooruit. Je reactievermogen verbetert, je geheugen wordt beter en je cognitieve functies verbeteren.

Gezondheidsvoordeel #5: verbetert de fysieke prestaties

Niet alleen de cognitieve prestaties verbeteren na het drinken van koffie, ook de fysieke. En niet zo een klein beetje ook. Uit onderzoeken blijken de fysieke prestaties met wel 11 tot 12% toe nemen. Dit komt omdat cafeïne er voor zorgt dat er (extra) energie uit de vetcellen aangemaakt kan worden. Hierdoor heeft koffie vooral nut voor duursporters en niet zo zeer voor krachtsporters.

Gezondheidsvoordeel #6: versnelt het metabolisme

Waar de cafeïne in koffie zoal niet allemaal goed voor is. De cafeïne zorgt ervoor dat je stofwisseling in een hogere versnelling komt. Ideaal voor als je aan het lijnen bent dus maar ongunstig als je te licht bent en juist moet aankomen. Door de versnellende stofwisseling gaat je lichaam extra calorieën verbranden zonder dat je er een extra inspanning voor hoeft te leveren. En dat is toch mooi meegenomen in de strijd tegen de overtollige kilootjes.

Gezondheidsvoordeel #7: anti-aging effecten

Wie wil er nou niet langer leven? Wordt je graag gezond oud zet dan gerust nog een bakkie. Uit onderzoeken blijkt namelijk dat koffiedrinkers langer leven. Dit heeft te maken met het feit dat koffiedrinkers minder kans hebben om diabetes type 2 te krijgen. En diabetes type 2 is één van de meest dodelijke aandoeningen. Dit komt omdat diabetes type 2 tal van complicaties kan opleveren die een dodelijke afloop kunnen hebben.

Gezondheidsvoordeel #8: minder kans op een hartaanval

Iedereen die weleens teveel koffie heeft gedronken heeft het waarschijnlijk wel ervaren: hartkloppingen. Dit is het gevolg van de stimulerende werking van cafeïne. Door dit effect is er bij veel mensen het beeld dat koffie drinken juist verantwoordelijk kan zijn voor een hartaanval. Het tegenovergestelde is echter waar. Door koffie te drinken heb je juist minder kans op een hartaanval. Dit komt omdat de antioxidanten in koffie in onze bloedbaan komen. In ons bloed voorkomen deze antioxidanten dat het slechte LDL cholesterol gaat oxideren. En het is juist deze oxidatie van het LDL cholesterol wat verantwoordelijk is voor hart- en vaatziekten.

 

Koffie en het effect op je tanden

Koffie wordt vaak als oorzaak gegeven voor slechte tanden maar is dit nu wel zo? Koffie is in Nederland het meest gedronken warme drank. Dagelijks drinken veel mensen koffie van zakenmannen tot bouwvakkers. We beginnen de dag ermee en sluiten er ook mee af. Koffie en slechte tanden staan vaak één op één met elkaar in verhouding. Klopt dit echter wel?

Wat doet koffie voor je tanden en is dit schadelijk?

Om met de deur in huis te vallen en je meteen tot rust te stellen. Koffie zelf is niet erg voor je tanden. Dit geldt alleen voor zwarte koffie. Koffie waar geen suiker of melk aan is toegevoegd. Zonder al die toevoegingen is koffie zelf een PH-neutraal drank. Dit houdt in dat er weinig zuur in koffie zit die kan zorgen voor een zuur aanval op je tandglazuur. Het zijn de zuuraanvallen in sommige dranken die dit namelijk aantasten. Door suiker en melk toe te voegen aan je koffie gaat de zuurtegraad ook meteen omhoog. De smaak wordt hierdoor wel beter maar de aanvallen op je tandglazuur neemt drastisch toe. Wij vinden overigens dat er in echte koffie geen suiker en melk hoort.

Hoe gaan de zuuraanvallen op je tanden te werk. In 90% van alle voedsel en drinken ter wereld zitten zuren die ervoor zorgen dat er een wijziging van de zuurtegraad in de mond plaatsvind. Koffie behoort tot de 10% waarbij er geen wijziging gebeurt. Vaak komt er een kleine zuurtegraad wijziging te pas die zich na een aantal uur weer herstelt door dat je speeksel dit probleem oplost. In de tijd dat je speeksel bezig is om te herstellen moet je oppassen voor gaatjes en tanderosie. Te veel van deze zuurtegraad aanvallen zorgen er dus voor dat je gaatjes krijgt. De meeste tand experts geven daarom aan dat je een maximaal van 7 voedsel of drink momenten inlast per dag. Koffie telt hier dus niet bij. Dus het aantal keren dat je koffie per dag drinkt heeft geen invloed op de kwaliteit van je tanden mits, dit natuurlijk zonder suiker en koffie is.

Een ander veel voorkomende klacht is dat koffie externe verkleuring bemoedigt

Hier zit wel een punt van waarheid in. De kwaliteit van je tanden gaat niet achteruit door het regelmatig drinken van koffie. Echter geeft koffie wel af waardoor er kleurwijziging plaatsvind in de tanden. Het nadeel hieraan is dat deze wijziging in je tandsteen en tandplak trekt. Dit is een belangrijk punt om rekening mee te houden. Het geeft het probleem weer. Tandsteen is een belangrijke oorzaak van verkleuring dus tandsteen verwijderen is heel belangrijk. Een makkelijk middel om dit te doen is door te poetsen maar dan wel goed. Met de tandenstoker tussen de tanden schoon te maken en langs te gaan bij een mondhygiënist/tandarts. Deze kunnen het merendeel van je verkleuring te verwijderen. Een van de hulpmiddelen is een polijsten.

Wat wel absoluut flauwekul is dat de kleur van de koffie in de tand trekt. Dit is namelijk niet mogelijk. De aanslag van koffie is op een externe laag op de tanden. Een tand wordt in de loop der jaren toch geliger doordat deze ouder wordt en het tandglazuur slijt. Het drinken en eten van snelt dit proces. Zijn je tanden geel door deze aanslag is er nog steeds geen man overboord. Tanden bleken is dan nog niet nodig polijsten en gebitsreiniging technieken volstaan ook.

Je kan ook zelf wat tegen de aanslag doen. Hierbij de belangrijkste tips. Goed poetsen minimaal 2x per dag het liefst 3x. Dit vormt de basis om je aanslag vrij te houden. Wat ook een belangrijke rol kan spelen is wat je op je tandenborstel doet. Tandpasta is een soort schuurmiddel. Er zijn tandpasta’s met meer schuurmiddel dan de andere. Doe dit niet dagelijks want dat is ook niet goed voor je tanden. Wat belangrijk is om jezelf te realiseren geniet van je dagelijks kopje koffie en ga minimaal 1x per jaar naar de tandarts. Mocht je nog een goede tandarts zoeken tandarts Amstelveen kan je zeker helpen.