Gezondheidsvoordelen van koffie

Als er één drankje is waar we echt niet zonder kunnen dan is dat wel koffie. Over de gehele wereld worden dagelijks vele miljoenen liters van dit smakelijke bruine goedje gedronken.

Zeker de laatste decennia is de smaak van koffie belangrijker dan ooit geworden en is koffie in allerlei verschijningsvormen verkrijgbaar. Voor iedere smaak en persoonlijkheid is er wel een bijpassende koffie. Zo heb je filterkoffie, oploskoffie, koffiecupjes, koffiepads, gemalen koffie…en dan hebben we het nog niet eens over alle varianten zoals espresso, cappuccino, latte macchiato, ristretto en caffè corretto.

In dit artikel zullen we niet inzoomen op de vele verschijningsvormen van koffie maar op het effect van koffie op onze gezondheid. Want is al dat koffie drinken nou gezond of niet?

En om die vraag gelijk maar te beantwoorden: ja, het drinken van koffie heeft zeker een positief effect op de gezondheid! Al moet je het niet gaan overdrijven. Zo kan teveel koffie drinken de bloeddruk verhogen, voor slaapproblemen en voor aanslag op de tanden zorgen.

Maar goed, zet even een lekkere bak koffie en ga er goed voor zitten, dan duiken we in de gezondheidsvoordelen van koffie.

Gezondheidsvoordeel #1: antioxidanten

Koffie is rijk aan antioxidanten en deze stoffen zijn waarschijnlijk de belangrijkste stoffen in koffie die zo goed voor ons zijn.

In ons dagelijkse leven worden geconfronteerd met van alles wat zorgt dat vrije radicalen zich in ons lichaam gaan ophopen. Zo hebben we te maken met luchtvervuiling, sigarettenrook (ook die van anderen), chemische schoonmaakmiddelen, medicijnen en sporen van verontreiniging in onze voeding.

De vrije radicalen zijn zeer schadelijk voor onze gezondheid. Deze zorgen op de langere termijn voor ziekten zoals kanker maar ook hart- en vaatziekten.

De vrije radicalen in koffie zorgen ervoor dat deze vrije radicalen worden geneutraliseerd. Koffie bevat zoveel antioxidanten dat dit echt een veelvoud is van de hoeveelheid die in ons groente en fruit zit.

Gezondheidsvoordeel #2: vitaminen en mineralen

Ja echt waar. Ik koffie zitten vitaminen en mineralen. Het zijn geen hoeveelheden om over naar huis te schrijven maar omdat we koffie (vaak) in ruime hoeveelheden drinken tikt het over de gehele dag gezien toch behoorlijk aan.

1 kop koffie bevat het volgende:

  • Vitamine B2: 11% ADH
  • Vitamine B3: 2% ADH
  • Vitamine B5: 6% ADH
  • Foliumzuur: 1% ADH
  • Mangaan: 3% AHD
  • Kalium: 3% ADH
  • Magnesium: 2% ADH

Gezondheidsvoordeel #3: voorkomt depressies

Koffiedrinkers hebben minder kans om depressief te worden. En dat is niet iets wat de koffieleveranciers je willen doen geloven. Het is onderzocht door wetenschappers van de Harvard universiteit (een gerenommeerde universiteit in de V.S.). Uit hun onderzoek bleek dat je met het drinken van 4 kopjes koffie per dag 20% minder kans hebt om depressief te worden.

En niet alleen de wetenschappers van Harvard kwamen tot een dergelijke conclusie. Andere onderzoekers kwamen tot de conclusie dat zelfmoord onder koffiedrinkers 50% minder vaak voorkomt.

Gezondheidsvoordeel #4: je voelt je prettiger

De cafeïne in koffie zorgt er voor dat je je beter gaat voelen. Dit komt omdat cafeïne ervoor zorgt dat er in je hersenen meer dopamine en noreponephrine wordt aangemaakt. Deze stofje geven je een prettiger gevoel. En niet alleen dat. Deze stofjes zorgen ook voor energie.

Na het drinken van koffie gaan daadwerkelijk je prestaties vooruit. Je reactievermogen verbetert, je geheugen wordt beter en je cognitieve functies verbeteren.

Gezondheidsvoordeel #5: verbetert de fysieke prestaties

Niet alleen de cognitieve prestaties verbeteren na het drinken van koffie, ook de fysieke. En niet zo een klein beetje ook. Uit onderzoeken blijken de fysieke prestaties met wel 11 tot 12% toe nemen. Dit komt omdat cafeïne er voor zorgt dat er (extra) energie uit de vetcellen aangemaakt kan worden. Hierdoor heeft koffie vooral nut voor duursporters en niet zo zeer voor krachtsporters.

Gezondheidsvoordeel #6: versnelt het metabolisme

Waar de cafeïne in koffie zoal niet allemaal goed voor is. De cafeïne zorgt ervoor dat je stofwisseling in een hogere versnelling komt. Ideaal voor als je aan het lijnen bent dus maar ongunstig als je te licht bent en juist moet aankomen. Door de versnellende stofwisseling gaat je lichaam extra calorieën verbranden zonder dat je er een extra inspanning voor hoeft te leveren. En dat is toch mooi meegenomen in de strijd tegen de overtollige kilootjes.

Gezondheidsvoordeel #7: anti-aging effecten

Wie wil er nou niet langer leven? Wordt je graag gezond oud zet dan gerust nog een bakkie. Uit onderzoeken blijkt namelijk dat koffiedrinkers langer leven. Dit heeft te maken met het feit dat koffiedrinkers minder kans hebben om diabetes type 2 te krijgen. En diabetes type 2 is één van de meest dodelijke aandoeningen. Dit komt omdat diabetes type 2 tal van complicaties kan opleveren die een dodelijke afloop kunnen hebben.

Gezondheidsvoordeel #8: minder kans op een hartaanval

Iedereen die weleens teveel koffie heeft gedronken heeft het waarschijnlijk wel ervaren: hartkloppingen. Dit is het gevolg van de stimulerende werking van cafeïne. Door dit effect is er bij veel mensen het beeld dat koffie drinken juist verantwoordelijk kan zijn voor een hartaanval. Het tegenovergestelde is echter waar. Door koffie te drinken heb je juist minder kans op een hartaanval. Dit komt omdat de antioxidanten in koffie in onze bloedbaan komen. In ons bloed voorkomen deze antioxidanten dat het slechte LDL cholesterol gaat oxideren. En het is juist deze oxidatie van het LDL cholesterol wat verantwoordelijk is voor hart- en vaatziekten.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *