Tips om gezond te eten in een restaurant

Als je uit eten gaat kan het lastig zijn gezonde keuzes te maken. Veel restaurants bieden namelijk een vast aantal gerechten aan die niet allemaal even healthy blijken te zijn. Gelukkig hebben wij een aantal tips op een rijtje gezet zodat je hier toch in tegemoet kunt komen.

Weet van te voren wat je gaat eten

Als je van te voren kunt beslissen wat je gaat eten bespaar je een hoop stress. Tegenwoordig kun je namelijk vaak via Internet al bekijken welke gerechten er op de menukaart staan. Zo kun je op tijd de gerechten bestuderen en besluiten wat je die avond gaat bestellen. Zo vermijd je impulsief voor een ongezonde optie te gaan. Het is beter voor een gezonde keuze te gaan, dan voor een heerlijke optie als je eenmaal hongerig aan de dinertafel zit.

Vermijd lege calorieën en bestel je saus apart

Het scheelt enorm als je producten kiest waar voldoende voedingsstoffen inzitten waar je lichaam gebruik van kan maken. Zo is het aan te raden wit brood, frisdranken en junkfood te vermijden. Vaak eten en drinken we deze middelen omdat we er trek in hebben, maar je kunt beter kiezen voor gezonde en meer vullende opties. Zo kun je bijvoorbeeld volkorenbrood en verse sapjes bestellen.
Een andere tip is het bestellen van je dressing, saus of mayonaise apart van je gerecht. Op deze manier kunt je zelf bepalen hoeveel je hiervan eet en bespaar je onnodige calorieën. De meeste restaurants vinden dit geen probleem, en het komt sowieso vaker voor dat mensen hun saus apart bij de maaltijd bestellen.

Drink water en eet rustig


Voordat je je eten krijgt in een restaurant, is het handig je ergste honger te stillen met een glas water. Water bevat geen lege suikers, zoals frisdranken. Ook alcohol is bij veel mensen een trigger om te veel ongezonds te eten. Bovendien krijg je hierdoor veel meer calorieën binnen. Het is dus handiger tijdens en voor de maaltijd genoeg water te drinken, zodat je hierdoor eerder verzadigd raakt. Bovendien verwarren we honger vaak met dorst.
Een andere tip is het langzaam eten van je maaltijd. Dan voel je beter aan wanneer je genoeg hebt gehad. Tijdens het kauwen wordt er een signaal doorgegeven aan je hersenen, waardoor de rest van je verteringssysteem klaar wordt gestoomd om aan de slag te gaan. Ook helpt het als je begint met eten van de gezonde onderdelen van de maaltijd, zodat je alle goede voedingsstoffen op tijd binnen hebt.
Er bestaan genoeg restaurants waar je gezond kunt eten. Een voorbeeld is Hanninkshof in Enschede. Je kunt hier kiezen uit vele gerechten en een deel van de inkomsten gaat naar goede doelen. Bovendien kun je de locatie afhuren voor zakelijke bezigheden of condoleances. Kijk voor meer informatie op Restaurant Enschede.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *